\n Aggregaten en noodstroom waar moet je op letten?
honda 10i generator aggregaat
Honda 10i generator / aggregaat

Aggregaten / generatoren en noodstroomvoorzieningen

In deze sectie behandelen we 230 Volt aggregaten (generatoren) en noodstroomvoorzieningen. Vaak wordt een generator ingezet als noodstroomvoorziening, maar heeft als nadeel dat je ook brandstof moet opslaan. Weet dat je ook noodstroomvoorzieningen kan maken op basis van accu's eventueel aangevuld met (netgekoppelde) zonnepanelen.

Aggregaten / generatoren

Bij het aanschaffen van een aggregaat heb je de keuze uit de volgende typen:

  • Diesel aggregaat
  • Benzine aggregaat 2 takt
  • Benzine aggregaat 4 takt
  • Methanol brandstofcel generator (Efoy)

Voor de aggregaten die werken op brandstof, zoals benzine of diesel, moet je weten dat je deze type brandstoffen niet zonder meer maandenlang kan bewaren. Wil je dat toch dan zal je maatregelen moeten treffen.

De brandstofcel generator is een nieuw type generator die totaal geruisloos zijn werk doet en alleen maar water als "afval" heeft. Het vereist wel (bio)methanol en de prijs van de generator is wat hoger dan vergelijkbare benzine of diesel aggregaten.

Noodstroomvoorzieningen

Tips voor noodstroom aggregaten

Noodstroom aggregaten of -generators worden zelden gebruikt, alleen in geval van een calamiteit. Tijden lang zal de generator stil staan. Dat is niet goed voor een motor. De meeste problemen ontstaan bij benzine generatoren. Benzine zal bij langdurige bewaring gaan vlokken en krijg je last van verharsing. Hierdoor zal de carburateur verstopt raken. Dit is tegen te gaan door aan de benzine stoffen toe te voegen om deze problemen te voorkomen.

Neem ook notie hoe je benzine moet opslaan. Wanneer een benzinetank niet geheel vol is zal door temperatuurswisselingen lucht de tank ingezogen worden en zal aan de binnenzijde van de tank condens ontstaan. Dit kan roesten van de tank tot gevolg hebben. Dit kan je voorkomen door de tank van de benzine generator volledig af te tanken waardoor geen lucht meer in de tank zit.

Daarnaast is benzine en de tegenwoordige toegevoegde bio-ethanol hygroscopisch (trekt water aan). Het water en de brandstof en op de bodem van de tank of jerrycan ontstaat een onbruikbare vloeistof die je zeker niet in je verbrandingsmotor wilt hebben.

Voor langdurige opslag van benzine en diesel moet je metalen jerrycans gebruiken. Gebruik zeker geen kunststof tanks. Kunststof laat namelijk zuurstof door en is niet dampdicht. De ouderwetse jerrycans, zoals ze in het leger gebruiken bestaan niet voor niets. Daarin kan je brandstof zeer lang bewaren.

De problemen met langdurige opslag van diesel ontstaan andere problemen. De bekendste daarvan is bacteriegroei. Dit is tegen te gaan met een additief, die bacteriën dood. Bijvoorbeeld Acticide. Ook moet diesel regelmatig omgeroerd of rondgepompt worden omdat anders de diesel zich gaat scheiden in verschillende componenten.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie

home­