
Recensie Trek Verve+ 4 elektrische fiets
Dit model wordt niet meer door Trek gemaakt, mogelijk dat je in de fietsenwinkel dit model nog kan aantreffen. Deze elektrische tourfiets Verve+ 4 van Trek heeft negen versnellingen met een halfopen kettingkast. Het gewicht samen met de accu bedraagt 23.8 kg waarvan 2.9 kg voor de accu. In de brochure van Trek staat bij deze elektrische fiets een prijskaartje van 3599 euro. Trek heeft de Verve+ 4 in 2022 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een schijfrem.
De Verve+ 4 is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.
De accucapaciteit bedraagt 500.0 Wh (36 Volt - 13 Ah).
Net zoals bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsenrek van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je hem op plaats van bestemming hem er weer afhaalt plaats je de accu er weer in. Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.
Het laden van de accu neemt ongeveer 4,5 uur in beslag.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas en heeft een koppel van 65 Nm.
Via een bedieningseenheid aan het stuur zijn vier trapondersteuningsstanden beschikbaar.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. Deze kan je activeren door aan het binnenste gedeelte van het rechterhandvat te draaien. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand. Tijdens het fietsen zorgt deze functie voor extra ondersteuning waardoor al fietsend heuveltje op nog eenvoudiger wordt.
Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie