Trek Verve+ 2
Trek - Verve+ 2, Li-ion accu met een capaciteit van 295.0 Wh, negen versnellingen en een actieradius van maximaal km

Recensie Trek Verve+ 2 elektrische fiets


De productie van dit model is inmiddels gestopt. In de winkel kunt u wellicht nog dit model wel tegen komen. Mogelijk wordt hij op marktplaats aangeboden. Deze elektrische tourfiets Verve+ 2 van Trek heeft negen versnellingen met een halfopen kettingkast. Het gewicht samen met de accu bedraagt 23.6 kg waarvan 2.6 kg voor de accu. Aan de fiets hangt een prijskaartje waar een adviesprijs van 2499 euro op staat. Trek heeft de Verve+ 2 in 2021 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een schijfrem.

De Verve+ 2 is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 295.0 Wh (36 Volt - 8 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je van te voren de accu uit deze fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer er af hebt gehaald plaats je de accu weer terug. Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets zal rijden heeft deze uitneembare accu ook een zeer groot voordeel. Want opladen is het best bij kamertemperatuur uit te voeren. In ongeveer 2,5 uur is de accu weer volledig opgeladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas en heeft een koppel van 65 Nm. De fiets kent vier trapondersteuningsstanden. Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie kan op twee manieren toegepast worden. Tijdens het fietsen kan hij een extra zet in de rug geven, vooral prettig als je een steile heuvel of viaduct op moet. Wanneer je naast je fiets staat en je draait aan de "gashendel" zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. De bediening van deze functie zit op het binnenste gedeelte van het rechterhandvat.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie

home­ >elektrische fiets