
Recensie Trek Verve+ 3 elektrische fiets
De productie van dit model is inmiddels gestopt. In de winkel kunt u wellicht nog dit model wel tegen komen. Mogelijk wordt hij op marktplaats aangeboden. De Verve+ 3 van Trek heeft negen versnellingen en een halfopen kettingkast. Deze fiets weegt totaal 23.6 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat 2.9 kg. De fabrikant hanteert een adviesprijs van 2699 euro. Trek heeft de Verve+ 3 in 2020 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een schijfrem.
Bij de Verve+ 3 heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.
De capaciteit van de accu is 396.0 Wh (36 Volt - 11 Ah).
De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter.
Voor het laden van de accu heb je ongeveer 3,5 uur nodig.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas en heeft een koppel van 50 Nm.
Het motormanagement kent vier trapondersteuningsstanden die via toetsen op het stuur instelbaar zijn.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet. Tijdens het fietsen veranderd deze "Walk Assist" functie in een extra duw in de rug als je even extra geholpen wilt worden bij het beklimmen van een heuvel of viaduct. De functie wordt bediend aan het rechterhandvat met een soort "gashendel".
Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie