
Recensie Trek LM200+ BLX elektrische fiets
De productie van dit model is inmiddels gestopt. In de winkel kunt u wellicht nog dit model wel tegen komen. Mogelijk wordt hij op marktplaats aangeboden. Deze elektrische standsfiets LM200+ BLX van Trek heeft zeven versnellingen met een geheel gesloten kettingkast. Het gewicht samen met de accu bedraagt kg waarvan 2.5 kg voor de accu. In de brochure van Trek staat bij deze elektrische fiets een prijskaartje van 2299 euro. Trek heeft de LM200+ BLX in 2017 geïntroduceerd. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een hydraulische velgrem.
De LM200+ BLX is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.
De accucapaciteit bedraagt 418.0 Wh (36 Volt - 11 Ah).
De accu bevindt zich boven het achterwiel.
Net zoals bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsenrek van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je hem op plaats van bestemming hem er weer afhaalt plaats je de accu er weer in. Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.
Het laden van de accu neemt ongeveer 4 uur in beslag.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas en heeft een koppel van 50 Nm.
Via een bedieningseenheid aan het stuur zijn drie trapondersteuningsstanden beschikbaar.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
De actieradius is volgens opgave van Trek maximaal 125 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 418.0 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 76 km voor deze Trek LM200+ BLX. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. Deze kan je activeren door aan het binnenste gedeelte van het rechterhandvat te draaien. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand. Tijdens het fietsen zorgt deze functie voor extra ondersteuning waardoor al fietsend heuveltje op nog eenvoudiger wordt.
Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie