Cube Stereo Hybrid 120 Pro 625
Cube - Stereo Hybrid 120 Pro 625, Li-ion accu met een capaciteit van 625.0 Wh, twaalf versnellingen en een actieradius van maximaal km

Recensie Cube Stereo Hybrid 120 Pro 625 elektrische fiets


De productie van dit model is inmiddels gestopt. In de winkel kunt u wellicht nog dit model wel tegen komen. Mogelijk wordt hij op marktplaats aangeboden. Cube heeft met de Stereo Hybrid 120 Pro 625 een elektrische toerfiets op de markt gezet met een open kettingkast en beschikt over twaalf versnellingen. De fiets heeft accu van 3.5 kg, totaal weegt hij 21.8 kg. Aan de fiets hangt een prijskaartje waar een adviesprijs van 3549 euro op staat. Cube heeft de Stereo Hybrid 120 Pro 625 in 2021 geïntroduceerd. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een schijfrem.

In deze Stereo Hybrid 120 Pro 625 is een Lithium ion (Li-ion) accu toegepast. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 625.0 Wh (36 Volt - 17 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je van te voren de accu uit deze fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer er af hebt gehaald plaats je de accu weer terug. Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets zal rijden heeft deze uitneembare accu ook een zeer groot voordeel. Want opladen is het best bij kamertemperatuur uit te voeren.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas en heeft een koppel van 85 Nm. De fiets kent vier trapondersteuningsstanden. Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie kan op twee manieren toegepast worden. Tijdens het fietsen kan hij een extra zet in de rug geven, vooral prettig als je een steile heuvel of viaduct op moet. Wanneer je naast je fiets staat en je draait aan de "gashendel" zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. De bediening van deze functie zit op het binnenste gedeelte van het rechterhandvat.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie

home­ >elektrische fiets