Hoe zwaar mag mijn caravan zijn in relatie tot mijn auto?
Het gewicht van een caravan speelt in vier opzichten een belangrijke rol. Hoe zwaar is de caravan "netto"? Hoe zwaar is de caravan als je er nog geen bagage in gestopt hebt? Hoeveel mag de caravan wegen als er bagage in zit? En als laatste en wellicht belangrijkste, hoe zware caravan mag je auto trekken? Want niet iedere caravan mag door iedere auto getrokken worden. Een auto heeft namelijk een maximum ongeremd en geremd aanhangergewicht. Waar moet je op letten als je een caravan gaat kopen in verband met deze gewichten?
Wat is het gewicht van de caravan "netto"?
In de folder of in het boekje met specificaties van je caravan is te lezen hoeveel het nettogewicht van de caravan is. Dit is het gewicht zonder bagage. Althans dat denk je... Het ledig gewicht in specificatie is niet het gewicht dat de caravan leeg weegt (vreemd, maar helaas heel erg waar).
Wat is het gewicht van de caravan zonder belading?
Wat blijkt? Als je een caravan hebt gekocht en je zet hem op de weegbrug, dan zal deze heel veel zwaarder zijn dan het aangegeven netto gewicht! Dit komt omdat heel veel zaken die standaard meegeleverd worden, niet zijn meegeteld in het netto ledig gewicht! Denk aan reservewiel, de koelkast, verwarming, eventuele boiler en nog meer van dat soort grappen. Deze worden allemaal afgetrokken van het gewicht dat je mee kan nemen in je caravan.
Hoeveel gewicht bagage mag je meenemen in de caravan?
Daar zijn twee antwoorden op te geven.
1. Hoeveel bagage-gewicht je in de caravan mag meenemen zonder dat je het wettelijk maximum voor die caravan overschrijdt, is te berekenen door de caravan op de weegbrug te zetten en het bruto gewicht te laten wegen. Dat is het gewicht inclusief kachel, reservewiel, etc. Dus zonder jouw eigen spullen of bagage erin. Deze waarde moet je aftrekken van het maximaal toelaatbare gewicht zoals dat vermeld is op het kenteken van de caravan. Het verschil is het maximum gewicht van de bagage die je in de caravan kan meenemen.
2. Het kan best zijn dat je ruim onder het maximale gewicht van de caravan blijft maar dat je toch in overtreding bent voor de wetgever. Want, het maximale gewicht wat je auto mag trekken is mede bepalend. Wanneer de caravan met belading maximaal 1450 kg mag wegen maar je auto mag maar een geremd gewicht trekken van 1400 kg, dan ben je toch in overtreding.
Wat is het maximum gewicht van de caravan die door je auto getrokken mag worden (ongeremd- of geremd gewicht)?
Van iedere auto is bij het RDW, op basis van het kenteken, op te vragen hoeveel het maximum ongeremd en geremde massa (gewicht) is van de aanhanger (caravan) die je aan die auto kan hangen. Iedere moderne caravan heeft een eigen oplooprem. Dus is alleen het geremd vermogen is van belang.
De vraag rijst dan, hoe zwaar mag de caravan zijn? Wat er op het kenteken van de caravan staat is niet relevant. Wat telt is het gewicht van de caravan als je hem daadwerkelijk aan je trekhaak koppelt en er mee gaat rijden. We nemen het voorbeeld van een auto die we hiernaast hebben staan. Wanneer je de weg op gaat met een auto met de hiernaast staande specificatie (van RDW), mag de caravan in totaliteit op de weegbrug, onder geen beding, meer wegen dan 1400 kg.
Wanneer op het kenteken van caravan staat dat hij, samen met bagage maximaal 1550 kg mag wegen, is het niet verboden om hem te koppelen aan een auto met een maximaal geremd vermogen van 1400 kg, zolang de bewuste caravan, inclusief belading, dus als je ingepakt op de weegbrug zou staan, maar niet zwaarder is dan 1400 kg.
Dus hoewel het caravan kenteken aangeeft dat hij maximaal 1550 kg mag wegen is in dit geval de auto de beperkende factor met 1400 kg. De ervaring leert echter dat je maar wat graag de caravan wil "volproppen". Dit is in de praktijk geen slimme zet.
Is er een ideale verhouding tussen de beladen auto gewicht en gewicht van de caravan?
Jazeker, laten we het eerst extreem nemen. Wanneer je caravan 1400 kg weegt en je auto 700 kg dan zal zeker bij heuveltje af, tijdens het remmen of nog erger, wanneer je gaat slingeren de caravan bepalen waar de auto heen gaat. De auto moet dus altijd zwaarder zijn dan de caravan. Hoe zwaarder hoe beter. De bereider van de auto bepaalt dan waar de caravan heen gaat en niet andersom. Wel zo prettig. Bij het gebruik van moderne auto's en caravans kan je de vuistregel hanteren dat de caravan maximaal zo'n 75 a 80% van het gewicht van de auto mag zijn. Kom je daarboven dan rijdt het niet prettig of worden de risico's steeds groter.
Tips voor toekomstige caravanbezitters
Veel potentiële caravan kopers maken de volgende fout: ze kijken naar het "ledig gewicht" van de caravan zoals vermeld op de caravan bij de caravandealer. Daarna kijken ze naar het maximale gewicht van de caravan op het zelfde bordje. Die trekken ze van elkaar af en denken dan: o, hij mag met bijv. 180 kg beladen worden, "dat is ruim voldoende voor ons vieren". Helaas komen zij van een koude kermis thuis. Bedenk eens wat je zoal wilt meenemen in je caravan, wat je dus niet in je auto wilt of kan stoppen. Kijk dan wat het werkelijke gewicht is van de caravan zoals deze afgeleverd wordt. Dat blijkt een heel ander gewicht te zijn dan wat er in de folder staat. Want in de folder is dat meestal zonder koelkast, verwarming, boiler, reserveband, airco etc., etc. Trek dat gewicht af van het maximale gewicht. Dan houd je ineens een stuk minder gewicht over. 100 kg voor deze standaard "extra's" is heel normaal. Als je dat gewicht aftrekt van het verschil tussen netto en maximaal gewicht, is dat dan voldoende voor wat je denkt mee te nemen? Hieronder een lijstje met attributen wat we even uit onze mouw schudden maar wat zeker niet compleet is. Bij elkaar opgeteld komt je tot enorme hoeveelheden kilo's!
Wat je zoal mee wilt nemen in de caravan is (en wat je daar graag standaard in laat liggen, op een paar dingen na zoals je fietsen):
- Luifel of voortent
- Bijbehorende stokken
- Haringen en hamer
- Stormband met twee haringen
- Wat gereedschap + waterpas
- Verlengsnoeren
- Extra lamp voor in voortent
- Trapje om in de caravan te kunnen stappen
- Grondzijl voor onder de luifel of in de tent
- Extra tent voor de kinderen
- Plastic kisten om dingen geordend in op te bergen
- Pioniersschopje mocht het erg nat worden
- Elektriciteitssnoer van caravan naar "paal" (dit weegt erg veel)
- Opblaasmatras + pomp
- Opblaasboot + paddels
- Klapstoelen
- Tafel
- Gasflessen
- Scottelbraai
- Barbecue
- Klein ventilatorkacheltje
- Pannen, fluitketel of waterkoker
- Bestek, borden, glazen
- Suiker, zout, kruiden
- Zeep, afwasmiddel, teiltje, afwasborstel
- Partytent of paar grote parasols met grondpinnen
- Drank en eten voor de eerste dag
- Schoonwater jerrycan
- Vuilwater jerrycan
- Badminton/tennisrackets/jeu de boules ballen
- Toiletpapier, keukenpapier, afvalzakken, afvalemmer
- Slaapzakken eventueel aangevuld met inflatable matrassen, kussens
- Fietsen en fietsendrager
Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie